Det er lite som setter grenser for hvordan du utformer motiv på dine profileringsartikler. Likevel kan det være greit å holde seg innenfor visse normer og standarder for markedsføring.

Selv om de markedsføringsstunt som vinner de beste prisene er de som bryter med standard konvensjoner, så skal man som liten bedrift eller organisasjon være noe forsiktig med å leke seg for mye kunstnerisk. Bryter man for mye med standardene risikerer man at uttrykket virker mot sin hensikt.

Logo

Noe av det første man bør få på plass er en solid og gjenkjennelig logo. Altfor mange små bedrifter og organisasjoner tar til takke med enkle maler og ordner jobben selv. Om man ikke besitter god grafiske evner, bør man satse på å ansette noen for design.

Logoen er den sterkeste merkevaren en bedrift eller organisasjon har, og det bør unngås at den endres om det ikke har sammenheng med en større endring av retning i bedriften. Man bør senere velge seg noen faste variasjoner av logoen, slik at den kan benyttes i alle typer format, både digitalt og på trykk. På den måten er man konsekvent med sin logobruk, men skaper litt rom for tilpasning til produkter og kampanjer. Man bør også benytte logoen sin så ofte man kan, slik at man får fullt utbytte av effekten av repetisjon.

Design

Når man skal designe selve motivet til artiklene, foruten logoen, så står man langt friere til å utfolde seg. Det bør da være mest fokus på hva type profileringsartikkel motivet skal på, samt at det samsvarer med hva det skal brukes til.

Det kan være fordelaktig å holde seg til noen hovedfarger, eller å plukke opp fargetoner fra logoen til resten av motivet. Videre kan mange mer enn gjerne leke med farger og mønster, og har man større «lerret» å jobbe på kan man virke utfolde seg og få testet kreativiteten sin.