Hva slags profileringsartikler man trenger varierer så klart fra bransje til bransje, særlig når det kommer til klær. Det er vesentlige forskjeller på hva det er relevant å bruke som profilklær ut ifra hva slags type bedrift eller organisasjon man skal profilere.

Profesjonelt

Mange bransjer passer innunder det som typisk er dress eller lignende formell bekledning, og da kan det være en fordel om profiltøy føyer seg inn i den samme stilen. Til det helt formelle kan det kanskje være fordelaktig å satse mer på tilbehøret, enn selve antrekket. Eksempelvis kan man få flotte slipsnåler eller mansjettknapper i delikat og lekkert design, også med logoen til bedriften din.

Man kan selvfølgelig også gå for det mer casual profesjonelle, så som piquetskjorter med broderte logoer og lignende, selv om mange nok vil hevde at dette hører mer til sportsrelatert enn business. Likevel, skal man eksempelvis på en smøretur eller teambuilding-tur, kan det være en fin gest om alle blir utstyrt med noen høykvalitets piquetskjorter med bedriftens logo diskret brodert på.

Fritid

Er bedriften eller organisasjonen din mer fritidsrelatert er utvalget desto større. Skal du ha profilklær til en idrettsklubb kan nesten alt av godt sportstøy merkes med logo eller klubbnavn. Ofte benytter idrettsklubber lokale aktører, og der kan man som oftest levere inn ønsket trykk eller mønster, og med det få matchende lagutstyr til alle deltakere. Dette gjelder så klart også alt tilbehøret, være seg sokker, strømper, buffer, hansker eller lignende. Har man et fritt budsjett kan man velge og vrake i modeller, farger, størrelse og mønstre, og få det man ønsker av trykk på alle typer klær.

Ofte må man selv bidra med hovedmønsteret, men leverandører kan også være behjelpelige med ferdigstilling av din idé for profilering. På den måten kan du få det uttrykket som passer best til plagget, ut ifra tekstur og detaljer i trykket.