Profileringsartikler er glimrende firmagaver. Skal du som bedrift eller organisasjon forære en kunde eller samarbeidspartner en liten oppmerksomhet bør du sørge for at din bedrifts navn eller logo er med.
Ingen liker å innrømme at de er overfladiske, men få kan nekte for at man liker å bli satt pris på. Smøregaver har blitt en del av det å drive et foretak, særlig bedrifter framfor organisasjoner. Faste kunder eller leverandører forventer nesten å få en oppmerksomhet som viser at man blir satt pris på. Det er spesielt vanlig at dette gjøres ved høytider, som jul og lignende, eller ved andre spesielle anledninger. Slike profileringsartikler må gjerne være av litt høyere kvalitet enn vanlige artikler til markedsføring, men det kan være fornuftig å i alle fall benytte anledningen til å sette på sin logo.
Man kan så klart også benytte vanlige profileringsartikler, men ønsker man at det skal oppfattes som et genuint takk, og ikke en fornærmelse, bør man legge litt mer i det. Begge deler mottas også så klart med takk, men det bør heller ikke oppfattes som at man prakker på kunder eller ansatte det man har – heller at det oppfattes som at det ligger oppriktig takknemlighet bak det.
Takkegaver
Profileringsartikler er også suverene takkegaver. Har man for eksempel hatt eksterne foredragsholdere, kursholdere eller offisielt besøk, kan enkle, elegante artikler med logo fungere som flotte takkegaver. Det er meget vanlig at man da benytter muligheten til å sette sin logo på vaser, fat eller andre produkter i samme kategori.
Gaver til ansatte
Før var det vanlig at ansatte fikk en ekstra bonus til jul – det gamle julegratialet – og andre høytider. Det er en tradisjon som mer eller mindre har forsvunnet helt, men det er vanlig at bedrifter gir sine ansatte gaver til jul spesielt, eller ved runde tall og andre jubileum. Avhengig av hva anledningen er, kan det variere fra armbåndsur til sengetøy eller andre praktiske artikler.