Man skulle tro at det å velge profileringsartikler går litt av seg selv, men det er likevel fort gjort å tråkke i salaten med feil produkt. Noen artikler er så klart alltid en trygg hest å satse på, så som kulepenner, reflekser og lignende, men den type artikler kan fort oppleves som standard og kjedelige, og noen ganger vil man rett og slett skille seg ut fra mengden.

Alder og kjønn

I noen bransjer har man veldig spesifikke kunder eller samarbeidspartnere, som gjør det enkelt å velge profileringsartikler. Eksempelvis er reflekser og refleksvester alltid et trygt valg om man er i en bransje rettet mot barn, da alle foreldre vil det beste for barna sine. Samtidig kan det kanskje være fordelaktig å da velge en annerledes modell enn det man ser overalt ellers, ettersom mange deler ut nettopp denne typen artikler.

Det samme gjelder til viss grad også kjønn. Selv om mange fnyser på nesen av den voldsomme rosa og blå-inndelingen av kjønn vi ser så mye av i samfunnet, så ser man ofte også interessefelt er forskjellig på en generell inndeling av kjønn. Så er man i en veldig kvinne- eller mannsrettet bransje, kan det være trygt å satse på noen unike artikler som er typisk rettet mot kjønn.

Motstridende interesser

Det man så klart bør unngå for enhver pris er artikler mot sin hensikt. Gjør man forretninger med bedrifter som leverer kosthold- og slankerelaterte tjenester eller varer, så bør man styre langt unna de tradisjonelle sukkertøyene med logo på innpakningen. En smartere løsning hadde vært å satse på enkle artikler relatert til kosthold og trening. Eksempelvis kan man satse på drikkeflasker eller shakers, som begge kan bli flotte og freshe med logo og motiv, eller man kan satse på noen artige måltidsplanleggere, pulverdosetter eller lignende. Det er bare fantasien som setter grenser, og litt logisk tankerekke.